Deelname aan Art Gouda | voormalig Weeshuis
Werkperiode | 2 mei t/m 31 mei 2016
Expositie | 2 t/m 5 juni 2016
Klik hier voor de website van art gouda
Klik hier voor de facebookpagina van art gouda
Klik hier voor twitterberichten van art gouda
Catalogus met het getoonde werk tijdens Art Gouda
De Palestijnse vluchtelingen die ik vanaf begin tachtiger jaren voor het eerst ontmoette, bewaren de sleutels van hun huizen, waaruit ze sinds 1948 door de staat Israël zijn verdreven, tot op de dag van vandaag.
In 1991 las ik voor de eerste keer het boek Pity the Nation, Lebanon at War van Robert Fisk*. Het hoofdstuk ‘The Keys of Palestine’** is me, geassocieerd met mijn eigen ervaringen, altijd bijgebleven.
Het werk bestaat uit een 150-tal koekblikjes met een afdruk van een sleutel in gips met de vorm van een goudbaar.
Het koekblikje functioneert als container van de herinneringen aan mijn eigen kinderjaren waarin ik mijn schatten opborg en bewaarde. Het is tegelijkertijd de metafoor van de vergeten herinnering [ met vergeten ansichtkaarten, ver-geten muntjes uit bezochte landen, etc. ] – die iedereen wel ergens heeft opgeborgen en dat bij elke verhuizing wel een keer opduikt ten einde weer een vergeten plek te krijgen.
Gaandeweg wordt de afdruk van die ene sleutel vervangen door sleutels van mensen in exile die ik aan het ontmoeten ben. De geschiedenis van elk van die sleutels documenteer ik zo volledig mogelijk.
* x Pity the Nation | Robert Fisk | Oxford Paperbacks
xxxISBN 978-0-19-280130-2 | 1990
xxxDe titel van het boek is geïnspireerd op het gelijknamige gedicht van Kahlil Gibran
xxxuit zijn poëziebundel The Garden of The Prophet dat eindigt met de regels
x x Pity the nation divided into fragments, each fragment deeming itself a nation.
** Klik hier voor het betreffende hoofdstuk.